T:+48 796 234 444

Mercedes-Benz Sprinter

Mercedes Sprinter

Historia Sprinter

Mercedes-Benz Sprinter − należy do grupy ciężkich pojazdów dostawczych i lekkich pojazdów ciężarowych o DMC do 5 ton produkowanych od 1995 roku.

Jest to pierwszy model dostawczego Mercedes-Benz, który ma swoją własną nazwę poprzedni model miał tylko oznaczenie symboliczne T1. Mercedes Sprinter można było kupić w n Europie od 1995 roku w tym samym czasie powstała oddzielna jednostka organizacyjna Mercedes-Benz Vans, odpowiedzialna tylko za produkcję pojazdów dostawczych.

Linia Mercedes Benz Sprinter wyprodukowanego w 1995 roku odbiegała wyglądem od klasycznego samochodu dostawczego tamtego okresu kiedy to wszyscy byli przyzwyczajeni do Forda Transita z 1985 roku

Koncer Mercedes-Benz wprowadził kilka wersji na rynek : trzy rozstawy osi, dwie wysokości dachu w furgonach, dwie długości kabin w podwoziach, a podwójna mieściła 7 osób, wersje kombi mieściła do 9 osób z kierowcą. Takie same parametry nadwozia posiadał Volkswagen LT.

Przeszklone furgony częstro były używane jako autobusów do przewozu osób które mogły w zalezności od wersji posiadały 13, 16 lub 19 miejsc. Na desce rozdzilczej mogliśmy zobaczyć cyfrowy licznik kilometrów. Po prawej stronie zamontowano analogowy zegar: jesli ktoś chciał dopłącić w jego miejsce montowano obrotomierz ze zintegrowanym mniejszym zegarem. W tym modelu zadbano o podniesienie komfortu i bezpieczeństwa jazdy dlatego w standardzie była poduszka powietrzna oraz manualna klimatyzacja.

W 1995 roku na rynek wprowadzono samochód kempingowy zbudowany na bazie Sprintera który nosił nazwę Sprinter James Cook w środku znajdowała się toaleta, duża kuchnia oraz 4 miejsca do spania. W roku 1998 wprowadzono wersję z napędem na cztery koła 4X4, jednak ta opcja była dostępną w modelach od 3,5t, równieżkamper James Cook. Mercedes Sprinter pierwszej generacji miał dwie jednostki wysokoprężne pierwszy wolnossący, zbudowany był na starej konstrukcji z 1989 roku w modelu T1 i osiągał 78 KM o pojemności 2,3l. Którybył także montowany do osobowej Klasy E oraz terenowej Klasy G 2.9 - litrowego turbodiesla którego regulowano na dwie moce: 102 oraz 122 KM; słabsza była wprowadzona w 1996 roku. Drugim silnikiem był 2,3-litrowy silnik benzynowy o mocy 143 KM. Wszystkie wersje były dostępne z automatyczną skrzynią biegów koła na obu osiach miały zamontowane hamulce tarczowe. Na wielu rynkach standardem był ABS oraz ASR.

Sprintera miał 5 wersji ładowności z oznaczeniem:

W901 Dopuszczalna Masa Całkowita - 2,59 t

W902 Dopuszczalna Masa Całkowita — 2,8 t.

W903 Dopuszczalna Masa Całkowita - 3,5 t

W904 Dopuszczalna Masa Całkowita - 4,6 t z bliźniaczym ogumieniem tylnej osi, dostępną tylko dla dwóch większych rozstawów osi.

Rozstaw osi

Objętość ładowni
(z dachem wysokim)

Długość
ładowni

Długość
pojazdu

Średnica
zawracania

3000 mm

7 m³ (8,1 m³)

2515 mm

4890 mm

11,2 m

3550 mm

9,1 m³ (10,4 m³)

3265 mm

5640 mm

12,8 m

4025 mm

(13,4 m³)

4215 mm

6590 mm

14,3 m

Szerokość pojazdu bez lusterek wynosi 1933 mm, wysokość bez obciążenia 2365 mm (2590 mm z dachem wysokim), wysokość wnętrza ładowni 1630 mm (1860 mm).

Silnik

Pojemność

Moc maksymalna

Maks. moment obrotowy

OM 601: 208D 308D 408D

2299 cm³

79 KM (58 kW)

152 Nm

OM 602: 210D 310D 410D

2874 cm³

102 KM (75 kW)

220 Nm

OM 602: 212D 312D 412D

2874 cm³

122 KM (90 kW)

280 Nm

M 111: 214 314 414

2295 cm³

143 KM (105 kW)

215 Nm

Face lifting
Przeprowadzone w pierwszym kwartale 2000 r. zmiany w wyglądzie w największym stopniu były widoczne w przedniej części samochodu: znak gwiazdy wcinający się w maskę, nowe reflektory z gładkim szkłem, otwory wlotu powietrza turbosprężarki w przedniej części prawego bocznego kierunkowskazu. W kabinie kierowcy dźwignia zmiany biegów została przeniesiona na środkową konsolę, modernizacji także uległa deska rozdzielcza. W opcji dodatkowego wyposażenia można było zamówić poduszkę powietrzną dla pasażera, oraz boczne kurtyny.

Najważniejsze zmiany zaszły w silnikach. Bez przeróbek pozostał silnik benzynowy. Silniki wysokoprężne montowane w starszych modelach zostały wycofane, zastąpiły je silniki CDI, które montowane były w osobowych Mercedesach od 1998 r. Jednostka 4-cylindrowa o pojemności 2148 cm³ były trzy warianty mocy: 82, 109 i 129 KM. Silnik Mercedesa 5-cylindrowego 2,7 CDI miał moc 156 KM, o momencie obrotowym 330 Nm. System Assyst, który na bieżąco monitorował jakość oleju, sprawił że przebiegi międzyobsługowe wynosiły 40 000 km. Skrzynia biegów Sprintshift, różniąca się od większości automatycznych skrzyń, spowodowała zmniejszenie zużycia paliwa i była montowana również w modelach 4X4.

W 2001 r. na rynek wprowadzono 6 - tonowy Mercedes Sprinter o symbolu W905, jednak można było go kupić w średnim lub długim rozstawem osi jako podwozie pod zabudowę, także z podwójną kabiną. Model był dostępny z najmocniejszym silnikiem o symbolu 616 CDI. Ten model często był wykorzystywany jako laweta do transportowania samochodów lub jako pomoc drogowa. Była mozliwość na platformie zamontować wywrotkę o ładowności DMC 4600 kg lub do zabudowy specjalnej dla celów wojskowych w wersji 4X4. W Ameryce Południowej samochód można było nabyć w pod nazą Dodge Sprinter.

Silnik: układ i liczba cylindrów;
oznaczenie wewn. MB i modeli

Pojemność
skokowa

Moc maksymalna

Maks. moment obrotowy

Średnie zużycie paliwa
dla modelu o DMC 3,5 t

2.2 CDI R4 OM 611:
208 CDI 308 CDI 408 CDI

2148 cm³

82 KM (60 kW)
przy 3800 obr/min

200 Nm
przy 1400 - 2600 obr/min

9,6 l/100 km

2.2 CDI R4 OM 611:
211 CDI 311 CDI 411 CDI

2148 cm³

109 KM (80 kW)
przy 3800 obr/min

270 Nm
przy 1400 - 2400 obr/min

8,6 l/100 km

2.2 CDI R4 OM 611:
213 CDI 313 CDI 413 CDI

2148 cm³

129 KM (95 kW)
przy 3800 obr/min

300 Nm
przy 1600 - 2600 obr/min

8,1 l/100 km

2.7 CDI R5 OM 612:
216 CDI 316 CDI 416 CDI 616 CDI

2685 cm³

156 KM (115 kW)
przy 3800 obr/min

330 Nm
przy 1400 - 2400 obr/min

8,7 l/100 km

2.3 R4 M 111:
214 314 414

2295 cm³

143 KM (105 kW)
przy 5000 obr/min

215 Nm
przy 3200 - 4700 obr/min

12,6 l/100 km


Średnica cylindra silników CDI wynosi 88 mm, skok tłoka 88,4 mm; silnik 2.7 CDI powstał dzięki dodaniu dodatkowego cylindra.

II face lifting
W największym stopniu został zmieniony przód Sprintera nowa osłona silnika z okrągłymi otworami oraz ramką w kolorze nadwozia, jednak nie zapomniano o tyle gdzie przezroczyste klosze lamp tylnych kierunkowskazów zamieniły stare. W roku 2003 to innowacje technologiczne Mercedes Benz wprowadził do samochodu dostawczego system ESP stabilizator toru jazdy samochodu w zakrętach, rok później seryjnie ten sam system montowano w Mercedesie Vito.

W 2004 wprowadzono na rynek hybrydowego Sprintera w dwóch wersjach pierwszy 311 CDI z automatyczną skrzynię biegów, i 109-konny silnik Diesla był uzupełniany elektrycznym silnikiem o mocy 70kW. Hybrydowy Mercedes-Benz Sprinter z silnikiem diesla sprzedawany jest w Kansas City, a wersja benzynowa sprzedawana jest Kalifornii.

Łączna produkcja wyniosła ponad 1,3 miliona Sprinterów pierwszej generacji samochody powstawały w fabrykach mieszczących się : w Düsseldorfie, González Catán w Chinach (Fuzhou), w Wietnamie - Ho Chi Minh. Sprinter Classic był też produkowany w Rosji w Jarosławiu nad Wołgą razem we współpracy z rosyjskim Gazem

Produkcja została wznowiona w Rosji .Kilka miesięcy temu Mercedes, rozpoczął Jarosławiu nad Wołgą.

Mercedes-Benz Sprinter II po face liftingu

Kilkadziesiąt aut II generacji Sprintera wyprodukowano w 2005 roku i zaprezentowano no targach motoryzacyjnych RAI w Amsterdam równocześnie z bliźniaczym Volkswagenem Crafterem. Konstruktorze wtedy pokazali że auto będzie miało Dopuszczalną Masę Całkowitą od 3 do 5 ton,pośrednia wersja o DPC do 4,6 t z pojedynczymi kołami na tylnej osi Super Single, który ułatwiał załadować przez tyle drzwi paletę z towarem do furgonu, a także idealnie nadawał się pod zabudowę autobusu - dzięki idealnemu rozwiązaniu jakim było 1300 mm szerokości między wnękami kół tylnych. Kolejne rozwiązania konstrukcyjne to mniejsza masa i mniejszy opór toczenia .

Nowy model Sprinter miał ponad 5 m długości, ale to miało wpływ na objętość ładunkową 7,5 m³. Trzy wersje długości furgonów. Najdłuższa czwarta wersja wydłużona co dało 17 m³ objętości ładowni przy zastosowaniu super wysokiego dachu laminatowego. Bliźniacze Identyczną gamę nadwozi oferuje zresztą bliźniaczy VW Crafter. W seryjnie produkowanym Sprinterze standartowo montowane były systemy: ESP z ABS, ASR, MSR, BAS i EBD, poduszka powietrzna dla kierowcy. Akumulator w nowym Sprintera został schowany pod podłogą w miejscu gdzie kierowca ma nogi. Jest to dobre rozwiązanie w momencie kiedy samochód uległ wypadkowi, akumulator jest chroniony i może zasilać dopły zasilania do wszystkich podzespołów elektronicznych Air Bag, centralny zamek.. Konstruktorzy oprócz ciekawostek technologicznych które opisałem wyżej dołączyli system MMS który odpowiedzialny był za wyłączenie silnika po 3 sekundach postoju, montowany był tylko w samochodach z manualną skrzynią biegów, dlatego że ponowne uruchomienia silnika następuje po wciśnięciu pedału sprzęgła. Producent nie zapomniał o wersji z napędem na cztery koła z reduktorem terenowym jest dostępny z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym.

W nowym Sprinterze na miejsce 82 - konnego silnika 2.2 CDI zaczęto montować 88 - konnym (oznaczenia 209 CDI, 309 CDI, 409 CDI i 509 CDI) który swoje wykorzystanie z powodzeniem znalazł w Mercedesie Vito. Jednak to nie jeden silnik który powędrował z mniejszego brata Vitoi do większego brata Sprintera Z mniejszego - 150 konny silnik 2.2 CDI oznaczenia 215 CDI, 315 CDI, 415 CDI i 515 CDI, od 2009 roku 216 CDI, 316 CDI, 416 CDI i 516 CDI. Najmocniejszą jednostką napędową jest silnik dieslem 3.0 V6 CDI o mocy 184 KM i momencie obrotowym 400 Nm, dostępnym w zakresie prędkości 1600 - 2600 obr/min. Najmocniejszy silnik 3,5 - litrowy benzynowy V6, montowany do 224, 324, 424 i 524; o moc 240 KM, a dokładnie 258 KM jest dostępne przy prędkości obrotowej równej 5900 obr/min.

23 grudnia 2010 Rosyjski koncern GAZ podpisał umowę licencyjną na produkcję następcy serii GAZ Gazela. Ma bazować na Sprinterze i być produkowana od 2011 roku.

Rozstaw osi

Objętość ładowni
(z dachem wysokim / superwysokim)

Długość
ładowni

Długość
pojazdu

Średnica
zawracania

3250 mm

7.5 m³ (8,5 m³)

2600 mm

5245 mm

12,3 m

3665 mm

9,0 m³ (10,5 m³ / 11,5 m³)

3265 mm

5910 mm

13,6 m

4325 mm

(14 m³ / 15,5 m³)

4300 mm

6940 mm

15,6 m

4325 mm

(15,5 m³ / 17 m³)

4700 mm

7345 mm

15,6 m

Szerokość pojazdu bez lusterek wynosi 1993 mm, wysokość bez obciążenia 2435 mm (2725 mm z dachem wysokim, 3050 z superwysokim), wysokość wnętrza ładowni 1650 mm (1940 mm wzgl. 2140 mm).

Silnik: układ i liczba cylindrów;
oznaczenie wewn. MB i modeli

Pojemność
skokowa

Moc maksymalna

Maks. moment obrotowy

2.2 CDI R4 OM 646:
209 CDI 309 CDI 409 CDI 509 CDI

2148 cm³

88 KM (65 kW)
przy 3800 obr/min

220 Nm
przy 1600 - 2600 obr/min

2.2 CDI R4 OM 646:
211 CDI 311 CDI 411 CDI 511 CDI

2148 cm³

109 KM (80 kW)
przy 3800 obr/min

280 Nm
przy 1600 - 2400 obr/min

2.2 CDI R4 OM 646:
213 CDI 313 CDI

2148 cm³

129 KM (95 kW)
przy 3800 obr/min

305 Nm
przy 1200 - 2400 obr/min

2.2 CDI R4 OM 646:
215 CDI 315 CDI 415 CDI 515 CDI

2148 cm³

150 KM (110 kW)
przy 3800 obr/min

330 Nm
przy 1800 - 2400 obr/min

3.0 CDI V6 OM 642:
218 CDI 318 CDI 418 CDI 518 CDI

2987 cm³

184 KM (135 kW)
przy 3800 obr/min

400 Nm
przy 1600 - 2600 obr/min

1.8 R4 M 271 E 18 ML:
216 316 316 NGT

1796 cm³

156 KM (115 kW)
przy 5000 obr/min

240 Nm
oz 2500-5000 obr/min

3.5 V6 M 272 E 35:
224 324 424 524

3498 cm³

258 KM (190 kW)
przy 5900 obr/min

210 Nm
przy 2500 - 5000 obr/min


Mercedes-Benz Sprinter produkowano w kooperacji z Volkswagenem Crafterem w fabrykach w Düsseldorfie - van, furgon, Ludwigsfelde - skrzyniowy, podwozie do zabudowy. Roczna produkcja Sprintera wynosiła 150 tysięcy.

W 2009 roku diebiut nowych jednostek napędowych. Aktualną jednostką jest silnik 2.2 CDI mającą symbole OM 651 DE22LA posiadającą pojemność minimalnie mniejszą o 6 cm³, ale cięższe o 12 kg, wpływ na to maiły dodatkowe wałki i napędu. Najmocniejszy silnika to 163 KM, a starszą wersję silników 88 - i 109-konnych zastąpiła jednostka 95 KM. Równocześnie powiększono o 4 KM moc trzylitrowego turbodiesla w układzie V6, jednak bez większych modyfikacji w konstrukcji. Wprowadzone nowe jednostki napędowe spełniają normę emisji spalin Euro 5, montowany w nich standartowo w filtr cząstek stałych i bez przystosowania mogą spalać paliwo z 10% zawartością biokomponentu. Obniżenie w jednostkach 2,2-litrowych wartości obrotów, przy których osiągany był maksymalny moment obrotowy, wpłyneło na zmniejszenie hałasu oraz zużycia paliwa. Każdy Sprinter 316 CDI i 319 CDI ma mozliwość ciągnąć 3,5-tonową przyczepę hamowaną, jeśli posiada wzmocniony hak holowniczy, DMC zestawu wzrosła bowiem do 7000 kg.

Silnik: układ i liczba cylindrów;
oznaczenie wewn. MB i modeli

Pojemność
skokowa

Moc maksymalna

Maks. moment obrotowy

2.2 CDI R4 OM 651:
210 CDI 310 CDI 510 CDI

2143 cm³

95 KM (70 kW)
przy 3800 obr/min

250 Nm
przy 1400 - 2400 obr/min

2.2 CDI R4 OM 651:
213 CDI 313 CDI 413 CDI 513 CDI

2143 cm³

129 KM (95 kW)
przy 3800 obr/min

305 Nm
przy 1200 - 2400 obr/min

2.2 CDI R4 OM 651:
216 CDI 316 CDI 416 CDI 516 CDI

2143 cm³

163 KM (120 kW)
przy 3800 obr/min

360 Nm
przy 1400 - 2400 obr/min

3.0 CDI V6 OM 651:
219 CDI 319 CDI 419 CDI 519 CDI

2987 cm³

190 KM (140 kW)
przy 3800 obr/min

440 Nm
przy 1600 - 2600 obr/min

1.8 R4 M 271 E 18 ML:
216 316 316 NGT ( CNG )
216 316 316 LGT ( LPG )

1796 cm³

156 KM (115 kW)
przy 5000 obr/min

240 Nm
przy 3000-4000 obr/min

3.5 V6 M 272 E 35:
224 324 424 524

3498 cm³

258 KM (190 kW)
przy 5900 obr/min

210 Nm
przy 2500 - 5000 obr/min


W 2013 roku samochód przeszedł face lifting zmieniono przód auta, a także wzbogacono wyposażenie. Zmiany dotyczyły: przedniego zderzaka, niższy prześwit oraz nowy wygląd reflektorów i grilla. W kabina kierowcy wstawiono fotele z grubszą tapicerką, car-audio Becker i zaktualizowano nawigację. Zmontowano system bezpieczeństwa: zapobiegający kolizji, niwelujący wpływ bocznego wiatru, ostrzegający o punkcie w martwym polu lusterek, asystenta pasa ruchu. Zmodernizowany Sprinter będzie mozna nabyć z cztero i sześciocylindrowymi dieslami o mocach od 90 KM do 190 KM. Pierwsze model trafią do salonów we wrześniu.

Dane / Rozwiązania Sprinter

  • dwa rodzaje napędu : tył, 4x4
  • System Assyst
  • Asystent bocznego wiatru
  • Nowy Sprinter jest niższy ułatwia to załadunek
  • Pełna ścianka działowa, chroni pasażerów przed zgnieceniem
  • Poduszka powietrzna dla kierowcy
  • Specjalne uchwyty pomagające przymocować ładunek
  • 5-stopniowa automatyczna skrzynia biegów
  • 3-punktowe pasy bezpieczeństwa
  • BlueEFFICIENCY - zmniejszenie zużycia paliwa i CO2
  • Funkcja ECO Start-Stop
  • Opony o zmniejszonym oporze toczenia
  • Asystent ruszania pomaga ruszanie
  • Wielofunkcyjna kierownica
  • Napęd jedno lub dwu paliwowy gaz/benzyna
  • Dopuszczalna masa całkowita opcje od 3,0 do 5,0 ton
  • BlueTEC - ekonomiczny i ekologiczny silnik
  • 7G-TRONIC PLUS innowacyjna automatyczna skrzynia biegów

Początki Mercedes Sprinter

GALERIA MERCEDESA SPRINTER

GALLERY